Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we jaarlijks met leerlingen en ouders bespreken. Hierin staat wat een leerling kan en wat hij of zij kan leren.  

Hoorrecht 

Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn ontwikkelingsperspectief. Dat noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we luisteren naar leerlingen als we beslissingen over hen nemen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte praten zo mee over hoe hun eigen ondersteuning eruit komt te zien. 

Wat heeft uw kind nodig? 

In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. 

Wat betekent dat voor de lessen? 

Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. De docent stelt doelen op voor iedere leerroute. Het kan gaan om doelen op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. De docent beschrijft ook met welke middelen en methoden we werken. 

Waar groeit uw kind naartoe? 

Zal uw kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod. 

Hoe doet uw kind het in de praktijk op school? 

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde cijfers, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.